zdroj: https://www.google.cz/search?q=Stelarc&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjXofbJ-tHVAhUJVRQKHXVbA7AQ_AUICigB&biw=1920&bih=901#imgrc=eMPvyYb51R7F7M:

Stelarc

* 19. 6. 1946, Lemesos (Limassol), Kypr (Cyprus)
multimediální umělec

 

pohlaví: muž

web: stelarc.org
NK AUT: jo2008427177
WIKIDATA: Q648866
VIAF: 10182602

poznámka:
Skutečné jméno Arcadiou, Stelios, 1946-

Stelarc

Stelarc je vizionář, který ve své době vytěžil ze svých nápadů maximum. Už ve škole vyráběl různé předměty, které mění podstatu našeho vnímání světa. Příkladem jsou speciální helmy, s optikou, která měnila binokulární vnímání očí. Nejznámější uměleckou performancí je určitě kybernetická třetí ruka, kterou vyvíjel tým vědců v Japonsku (kde Stelarc strávil 20let) a stála 20 000$. S touto umělou rukou, laserovýma očima a dalším vybavením začal umělec realizovat své první zavěšovací performance, kdy se ve speciálních postrojích vznášel zavěšený na lanech. Postupem času objevil starou hinduistickou praktiku, kdy se věřící zavěšovali na konstrukce pomocí háků probodnutých kůží. Podobné rituály měli i severoameričtí indiáni. Stelarc bez váhání způsob zavěšování převzal a aplikoval jej ve svých zavěšovacích performancích, kdy se například nechal nahý zavěsit nad rušnou ulicí, upevněný jen háky ve své kůži. Celkem provedl skoro třicet takových případů zavěšení, pokaždé v jiných polohách a na různých místech světa. S pokrokem techniky se pro něj tyto performance staly zbytečné a proto pokračoval v dalších experimentech. Kromě zdokonalování kybernetické paže a stavby šestinohého robota se mění i jeho přístup ke kyberizaci člověka. Představy z osmdesátých let, kdy je kyborg vpasován do podoby terminátora, robota lidského vzhledu, jsou postupně opuštěny, už jenom pro technickou složitost a neohrabanost takového stroje. Kyborg se stává mnohem sofistikovanějším objektem, založeným na propracovanějších systémech. Už žádné motory, hydraulika a ocel s titanem. Moderní přístupy počítají s novými biologickými materiály, s aplikací přímo v lidském těle. Samotný Stelarc přemýšlí o nejperspektivnějším vědním oboru - o nanotechnologiích. Miniaturizaci technologie a její pohlcení tělem považuje za další možnou cestu vývoje člověka, za evoluci, skrz kterou dospějeme v kyborgy. Tento proces považuje za nevyhnutelný, protože už nyní všichni pociťujeme tíhu naší doby, kdy nejsme schopni zpracovat ani několik procent z celkového objemu dat, která se na nás denně valí. Rozšíření těla považuje nejenom za evoluci, ale zároveň za stejnou humanizaci, jakou prodělali naši předkové, když začali ruce používat k práci. Obraz těla jako veřejného uměleckého prostoru posílil svou další performancí, kterou považuje za jednu z nejnebezpečnějších. Z drahých kovů si nechal postavit speciální kapsli o velikosti pěsti, připojenou ohebným kabelem k servomotoru, vybavenou šnekovým šroubem a elektronikou. Tuto kapsli si zavedl do prázdného žaludku a pak ji snímal gastroskopickou mikrokamerou. Kapsle vydávala zvuky, různě se rozevírala a pohybovala. Výsledný obraz se přenášel na obrazovku.

Kromě nanotechnologie Stelarc vidí naši budoucnost v Internetu. Pro získávání informací není potřebná mobilita, ale propojenost. Místo individuality nastupuje kolektivnost. Kyberizaci pak vnímá jako kolektivní skládání do systémů, skupiny těl jako uzly inteligence propojené internetem jako externí nervovou soustavou.

Stelarc se stal představitelem kyberizace lidské bytosti, jeho filozofie a technické teorie se objevily v mnoha vědeckých i populárních časopisech, přednášel na univerzitách i uměleckých konferencích. Během svého pobytu v Japonsku učil v Yokohamě umění a sociologii a na Ballaratově univerzitě sochařství a kresbu. V Pittsburghu získal čestný titul profesora umění a robotiky.
zdroj - www.darkart.cz

Stelarc

zdroj: https://www.google.cz/search?q=Stelarc&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjXofbJ-tHVAhUJVRQKHXVbA7AQ_AUICigB&biw=1920&bih=901#imgrc=eMPvyYb51R7F7M:
 

Stelarc

rok od - do   škola, obec, fakulta, zaměření, profesor
???? - ????   University of Melbourne, Melbourne

Stelarc

rok od - do   instituce, obec, poznámka
???? - ????   Austrálie
???? - ????   Japonsko, 20 let

Stelarc

kolektivní
termín   název výstavy, místo konání
1977/01/10 - 1977/01/23   Body as a Visual Language, Gallery Maki, Tokio (Tokyo)
2000/01/05 - 2000/01/24   Trans Globe, Mánes, Praha
2000/05/26 - 2000/11/19   Konec světa? / The End of the World?, Palác Kinských, Praha
2006/04/21 - 2006/05/19   Hermovo ucho, Nitrianska galéria - Reprezentačné sály, Nitra (Nitra)
2013/05/23 - 2013/09/16   Postiženi normalitou, DOX, Centrum současného umění / Centre for Contemporary Art, Praha

Stelarc

katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1977   Body as a Visual Language
  1999   Trans Globe
  2000   Konec světa? / The End of the World?, Národní galerie v Praze, Praha
  2009   Hermes' Ear (The Rosenberg Musem, Collected and commented by HEyeRMEarS), Dům umění města Brna, Brno (Brno-město)
  2014   Postiženi normalitou, DOX, Centrum současného umění / Centre for Contemporary Art, Praha
podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1998   Od protézy k přeludu - Stelarc, Vesmír, 659
pozvánka kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1999   Trans Globe, Společnost pro výstavní činnost Mánes, Praha
informační leták / informace kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2013   Postiženi normalitou, DOX, Centrum současného umění / Centre for Contemporary Art, Praha
seznam vystavených prací
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2000   Konec světa? (Seznam vystavených děl), Národní galerie v Praze, Praha

Stelarc

katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2009   Hermes' Ear (The Rosenberg Musem, Collected and commented by HEyeRMEarS), Dům umění města Brna, Brno (Brno-město)
  2014   Postiženi normalitou, DOX, Centrum současného umění / Centre for Contemporary Art, Praha

Stelarc

podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2000   Konec světa, jak má být? (Praha, Národní galerie, Palác Kinských, Konec světa?, 26. 5. - 19. 11.), Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 1-4