Weegee

* 12. 6. 1899, Zloczów, Ukrajina (Ukraine)
† 26. 12. 1968, New York City (New York), Spojené státy (United States)
fotograf

 

národnost: americká
pohlaví: muž

NK AUT: xx0055855

poznámka:
Skutečné jméno Fellig, Arthur, 1899-1968
Fellig, Usher, 1899-1968
Odkaz. forma
Weejee, 1899-1968
Felig, Artur, 1899-1968
Felig, Asher, 1899-1968
* Zloczów, Halič (dnes Ukrajina) - 1906 odešla rodina do Ameriky

Weegee

Narodil se 12. června 1899 jako Arthur Fellig ve vesnici Złoczów, která tehdy patřila Rakousku (dnes Ukrajina). Roku 1906 uprchli s matkou a bratry před antisemitismem do Ameriky za otcem. Byl dítětem ulice, měl mnoho zaměstnání - pracoval jako masér, umývač nádobí, pouliční fotograf a také fotolaborant.
Postupně se začínal rodit fotograf-novinář Weegee. V noci vycházel do ulic a fotografoval vše co obyčejně zahaluje tma. Nestaral se o techniku fotografie a ani o její obrazové řešení - jediné, co ho zajímalo, bylo potkat a zaznamenat situaci, aby měl co nabídnout novinám.
Roku 1935 se stal fotografem na volné noze. Využíval známostí s policií a směl ve svém autě mít nainstalovanou krátkovlnnou vysílačku. Dokonce se dochovala kompletní temná komora zabudovaná do kufru automobilu, aby mohl co nejdříve fotografie vyvolat. Na místo zločinu dorazil zároveň s policií nebo před ní, udělal rychle pár záběrů a ráno je prodával. Publikoval do: Herald Tribune, World-Telegram, Daily News, The Washington Post, Journal-American, The Sun a dalších. Slovo WEEGEE je však také odvozené z anglického slova označující spiristickou tabulku; nikdo tehdy nechápal, jak může cítit na dálku situaci, která má teprve přijít.
Většina jeho pozoruhodných fotografií byla pořízena běžným novinářským fotoaparátem své doby, typem Graflex Speed Graphic 4x5 s předvolenou clonou f/16, časem 1/200 sekundy, bleskovou žárovkou a zaostřením na vzdálenost deseti metrů. Docílil tak velké hloubky ostrosti, což mu umožnilo fotografovat bez větší přípravy. To bylo ostatně potřeba, s bleskem tehdejší doby nestačilo jen čekat na nabití, bylo potřeba vyměnit žárovku, která byla na jedno použití.
Postupně nefotografoval jen zločiny, ale také noční pijany a rozvášněné milence, publikum pobavené pohledem na zraněnou osobu. Představoval Newyorčanům jejich město jak doopravdy vypadá. Hrozné, kruté, v kterém se odrážejí všechny záporné vlastnosti člověka.
Roku 1950 a 1960, Weegee experimentoval s panoramatickou fotografií, se zkreslováním obrazu a fotografováním pomocí hranolu. Udělal tak slavné fotografie například Nikity Chruščova nebo Marilyn Monroe, na kterých jsou jejich tváře groteskně zkreslené. V šedesátých letech cestoval po Evropě, kde se věnoval fotografii aktu.
Je řazen k takzvané „Newyorské škole fotografie“, která s oblibou od 30. do 70. let dvacátého století využívala různé druhy neostrosti. Nebyla to instituce v pravém slova smyslu, ale šestnáct autorů (narozených od 1898-1934) žijících a tvořících v New York City. Jednalo se o fotografy, jejichž jména jsou dnes již legendami: Diane Arbus, Alexey Brodovitch, Ted Croner, Bruce Davidson, Don Donaghy, Louis Faurer, Richard Avedon, Sid Grossmann, William Klein, Saul Liter, Leon Levinstein, Helen Levitt, Lisette Model, David Vestal a Robert Frank.
cs.wikipedia.org, 12.1.2019

Weegee

 

Weegee

autorská
termín   název výstavy, místo konání
1990/10/16 - 1990/11/13   Weegee & Index Photographers, Galerie 4 - Galerie fotografie (Galerie G4), Cheb (Cheb)
2005/12/14 - 2006/01/18   Weegee, Galerie Fiducia (Fotografická galerie Fiducia), Ostrava (Ostrava-město)
kolektivní
termín   název výstavy, místo konání
1981/07/08 - 1981/09/14   Autoportraits Photographiques, Centre Pompidou, Paříž (Paris)
1989/08/01 - 1989/09/30   Co je fotografie / What is Photography: 150 let fotografie / 150 Years of Photography, Praha 1989, Mánes, Praha
2009/04/22 - 2009/06/28   Olhar e Fingir: Fotografias da Coleção M+M Auer, Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM), São Paulo
2014/10/23 - 2014/11/29   Collector´s eye. The Maloney Collestion, FotoFest, Silver Street Studios, Houston

Weegee

katalog autorský
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1990   Weegee, Galerie 4 - Galerie fotografie (Galerie G4), Cheb (Cheb)
katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1981   Autoportraits Photographiques, Centre Pompidou, Paříž (Paris)
  1989   Co je fotografie / What is Photography: 150 let fotografie / 150 Years of Photography, Praha 1989, Videopress, Rudná (Praha-západ)
  2000   The Photography Book, Phaidon Press Limited, Londýn (London)
  2009   Olhar e Fingir (Fotografias da Coleção M+M Auer), Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM), São Paulo
  2015   Art Centrum Galerie 4 (30 let Galerie 4), Art Centrum Galerie 4, Cheb (Cheb)
kniha
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1964   Orbis pictus aneb Svět v objektivu, Mladá fronta, nakladatelství Československého svazu mládeže (ČSM), Praha
  1985   Příběh fotografie, Mladá fronta, nakladatelství, Praha
  2005   20th Century Photography (Museum Ludwig Cologne), Taschen GmbH, Kolín nad Rýnem (Köln)
www
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  ????   Weegee (cs.wikipedia.org), cs.wikipedia.org
pozvánka autorská
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2005   Weegee, Galerie Fiducia (Fotografická galerie Fiducia), Ostrava (Ostrava-město)
pozvánka kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2014   Collector´s eye (The Maloney Collection)
bakalářská práce
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1998   Weegee
  2002   Weegee

Weegee

kniha
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1956   Indiánské léto, Československý spisovatel, Praha
  1958   Indiánské léto, Československý spisovatel, Praha
  1962   Indiánské léto, Československý spisovatel, Praha
  1995   Příběh galerie 4, Galerie 4 - Galerie fotografie (Galerie G4), Cheb (Cheb)

Weegee

podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2011   Realita nejnižšího stupně, Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 24.ročník, 1.číslo, 8
text
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2008   Martha Rosler (V ní, kolem ní a další postřehy (o dokumentární fotografii) (1981), Post-dokumentaristika, post-fotografie? (1999)), Pro Langhans, Praha 1