Sráč Sam: Rozdíl v otázce / The Difference is in the Question
typ výstavy: autorská
místo konání: Colloredo-Mansfeldský palác
termín: 2017/10/27 - 2018/02/25
poznámka:
-
Galerie hlavního města Prahy představuje práce české umělkyně užívající provokativní pseudonym Sráč Sam. Její tvorba je založena na kritice umělých společenských rámců a nabývá rozmanitých podob od architektonických realizací přes objektovou, textilní, malířskou či filmovou tvorbu po sociálně angažované projekty. Na výstavě v Colloredo-Mansfeldském paláci se kurátorka Denisa Bytelová rozhodla vystavit pouze vizuální výstupy tvorby Sráče Sama. Volnou osnovu výstavy tvoří text autorčiny knihy Strach mého muže, kterou letos na podzim vydalo nakladatelské Studio Rubato. Některé z vystavených obrazů, kreseb, keramických objektů, videí, textilních prací a značného množství šablon odkazují k příběhům z této knihy. Rozmístění jednotlivých artefaktů v autorských architektonických kulisách je náhodné a vytváří tak nové významy a souvislosti. Koncepce výstavy sleduje především estetickou rovinu prací, která vychází z autorčina soustředěného kresebného myšlení a je určena kritickým přístupem ke světu. Vedle sebe jsou zde postaveny dvourozměrné železné a dřevěné objekty, rozvíjející práci se šablonou, a keramické plastiky. Šablony používá jako matrice, které otiskuje z paměti. Asociativní prvky takto prostupují celou výstavu: objevují se v jemných hliníkových malbách, nebo fungují jako samostatné objekty. Dalším z motivů, který je na výstavě zastoupen, je tělo jako „biopolitická jednotka určená prací“. Sam různými způsoby tematizuje práci švadlen, například ve starším videu Šičky (2008), v knize Strach mého muže (2017) nebo v obraze z roku 2017, představujícím přepis konstrukčního myšlení švadlen, které pro „samozřejmost“ bývá společností přehlíženo. Na počátku své tvorby, koncem osmdesátých let, formulovala Sam uměleckou koncepci s pracovním názvem Vize pro novou kulturu a její místo, jejímž cílem je vytvořit vhodné podmínky pro rozvoj sociální kultury bez „umělých rámců“. Ty jsou v jejím podání analogií struktury hierarchických a mocenských vazeb, které jako společnost sami nastavujeme a které ve výsledku mohou vytvářet nesmyslné překážky. Vizi postupně naplňuje modelovými činnostmi představujícími cesty, jimiž se lze nadbytečným mocenským vztahům vyhnout. Volná tvorba Sráče Sama je nedílnou součástí Vize, proto instalace výstavy tvoří obrazovou paralelu tohoto konceptu. Sráč Sam (1969) je vizuální umělkyně, která žije a pracuje v České Bříze. Ve své práci se věnuje přehodnocování jazykových, vizuálních a sociálních vzorců, které vycházejí z mocenských podnětů a z jejichž součtu se následně vytváří pojem kultura. Založila galerii sam83, rezidenční centrum heARTbreaker, vydává nezávislý časopis PIŽMO a knižně vydala texty Vanda (2011), Kuniba má rád věci třikrát (2011) a Strach mého muže (2017).