35 větví (Z fotografického archívu Víta Soukupa)

typ výstavy: autorská
místo konání: Fotograf Gallery
termín: 2013/08/15 - 2013/09/13

poznámka:
_
Na rozsáhlý archiv malíře a filmaře Víta Soukupa (1971 – 2007) narazil nakladatel Ivan Mečl při návštěvě umělcovy chalupy v jihočeské vesničce Dolní Pláně. Zde Soukup vytvořil část svého malířského díla a sem také v blíže neurčené době převezl fascikly písemností a obrazových dokumentací. Mečl vzal materiály do Prahy a v současné době je třídí se záměrem zveřejnit je.
Instalace ve Fotograf Gallery je prvním pokusem o prezentaci konkrétního zlomku těchto materiálů. V souladu se zaměřením galerie představuje dochované fotografické předlohy k Soukupovým obrazům z první poloviny 90. let minulého století. Právě tehdy Soukup začal ve svých malbách vycházet z novinových a časopiseckých reprodukcí. Těmto zdrojům zůstal věrný až do předčasné smrti v roce 2007.
V první polovině 90. let ho fotografie z novin a časopisů podněcovaly k pitoreskním obrazovým sériím. Už tehdy ho ovšem zajímal potenciál „extrémní syntézy banality a vznešenosti“ a „extrémní kontrastní hyperharmonie“, jak svá východiska pojmenoval o dekádu později ve své disertační práci. Dokladem Soukupovy vytrvalosti v tomto úsilí ale může být už dochovaný projekt s Jakubem Dolejšem ke společnému monumentálnímu obrazu s námětem z války v Bosně a Hercegovině. Vznikl v roce 1993 a velmi pravděpodobně (!) s ním souvisí i složka s výstřižky, které se staly jádrem výstavy ve Fotograf Gallery.
Výstava vykresluje Soukupovu mimořádnou schopnost řezu masmediálním brakem. Stává se ale rovněž exkurzem do fotožurnalistiky první poloviny 90. let.
-
Ivan Mečl came across the extensive archive of works by painter and film-maker, Vít Soukup (1971-2007), during a visit to the artist's cottage in the South Bohemian village of Dolní Pláně. It was there that Soukup created part of his paintings. He also transported there, at an undisclosed time, dossiers of written works and image documents. Mečl brought the materials to Prague and is currently sorting them with an aim of making them accessible to the public.
The current installation at the Fotograf Gallery is the first attempt to present a specific portion of the materials. In accordance with the gallery's mission the installation presents the surviving photographic masters of Soukup's photo images from the first half of the 1990s. It was then that Soukup began in his paintings to draw from newspaper and magazine reproductions. He remained faithful to these sources until his untimely death in 2007.
During the first half of the 1990s photographs from newspapers and magazines inspired him to create picturesque series of images. Of course, already at that time the potential of “extreme synthesis of banality and nobility” and “extremely contrasted hyper-harmony” interested him. This is how he described his starting point a decade later in his dissertation. The surviving project, done together with Jakub Dolejš as part of a momentous image with themes from the war in Bosnia Herzegovina, could be considered evidence of Soukup's perseverance in this effort. It was created in 1993 and it is very likely (!) that it is related to the folder of clippings that became the core of the exhibition at Fotograf Gallery.
The exhibition outlines Soukup's exceptional ability to cut through the mess of mass media. It is also, however, an excursion back to the photo-journalism of the early 1990s.

35 větví (Z fotografického archívu Víta Soukupa)

osoba   narození
Soukup Vít   17. 10. 1971    

35 větví (Z fotografického archívu Víta Soukupa)

instituce, obec, adresa
Fotograf Gallery, Praha, Školská 28

35 větví (Z fotografického archívu Víta Soukupa)

osoba   narození
Ptáček Jiří   22. 11. 1975    

35 větví (Z fotografického archívu Víta Soukupa)

tisková zpráva
  rok vydání   název (podnázev)
  2013   35 Branches (from Vít Soukup's photographic archive)
  2013   35 větví (Z fotografického archivu Víta Soukupa)