Václav Girsa
typ výstavy: autorská
místo konání: Galerie NoD
termín: 2010/11/23 - 2010/12/07
poznámka:
Václav Girsa vychází z odkazu českého symbolismu, který se rozvíjel v několika vlnách a jehož vliv se u nás v nepravidelných intervalech vrací. Uplatňuje svou bohatou představivost a přitom s výraznou nadsázkou reaguje na současný společenský vývoj. Jeho obrazy jsou plné záhad a tajemství a někdy svými kořeny ukazují hluboko do historie. Jeho tvorba se rozvíjí ve dvou protikladných liniích, které se navzájem obohacují. Na jedné straně ztvárňuje půvabné i drsné příběhy. Na druhé straně dospívá k velkorysé abstrakci, k až minimalistické skladbě.
Známější a typičtější je pro Girsu groteskně laděná část jeho díla. V až hororových situacích a příbězích se propojuje mimořádná fantazie s živou reakcí na dnešní vývoj společnosti. V těchto obrazech se projevuje hravost, osobitý humor i smysl pro absurditu, pro vyjádření v jinotajích. V minimalisticky orientované části své tvorby autor dosahuje krajní úspornosti a přitom někdy vychází z motivů spojených s přírodou a situacemi, s nimiž se setkáváme každý den. Nejde tedy o čisté zaujetí formou, kompozice mají různé obsahové roviny. Malíř v nich dospívá k vyvážené skladbě všech prvků, ale přitom z nich vyzařuje napětí. Křehká stabilita by se totiž mohla snadno porušit jakýmkoliv dalším zásahem.
Ke Girsovým nejužívanějším prostředkům patří malba a kresba. S jemnou ironií však zapojuje i technické prvky spojené se světlem či zvukem. Tím se přibližuje multimediálnímu pojetí instalací, s jejichž možnostmi pracuje s různými a často nezvyklými způsoby. Jeho tvorba zaujme na první pohled, projevuje se v ní charakteristický rukopis. Navíc oslovuje různé generace, je každému svým způsobem srozumitelná.
Přitom však musíme proniknout několika významovými vrstvami, abychom ji pochopili v celé složitosti. Obrazy vypovídají s pomocí rafinovaných metafor o své době, kterou přesně zrcadlí v její protikladnosti a mnohoznačnosti. Zároveň se vztahují i k minulým epochám, vyjadřují vztahy, které byly, jsou a budou platné kdykoliv a za jakýchkoliv okolností.
Tato výstava přirozeně propojuje obě zmíněné základní složky Girsova díla. Groteskně laděné obrazy se střídají a prolínají s abstrakcí a přitom vzniká přirozený celek. Koncepce se rodila v diskuzi mezi autorem, teoretičkou Edith Jeřábkovou a kurátorem galerie. Je vytvořená na míru pro prostor Galerie NoD. Začíná největšími kompozicemi a pokračuje v jakési pomyslné spirále až nejmenším formátům. Obrazy jsou většinou expresivní, ovládají okolní prostor. Přitom však překvapivě vůbec nevadí, že jsou na stěnách a v závěru i na zemi doslova nahuštěné.
Celou instalaci pak završuje „krmelec“ zbitý ze starých trámů a prken, ve kterém se návštěvníkům výstavy nabízí sto lahví piva jako pohoštění. Součástí koncepce je také ekologický stroj na umělý sníh. Atmosféru „české přírody“ navodí smaltované hrnce nalezené v lese, které autor dotvořil a rozmístil ve výstavním prostoru. V novém kontextu tak využívá již nepoužívané či nepoužitelné předměty, stejně jako kdysi experimentující umělci generace šedesátých let.
Jiří Machalický
Václav Girsa
osoba | narození |
Girsa Václav | 6. 10. 1969 |
Václav Girsa
osoba | narození |
Machalický Jiří | 16. 5. 1952 |