Jiří Josefík
* 29. 7. 1920, Česká Třebová (Ústí nad Orlicí), Česká republika (Czech Republic)
† 13. 10. 2006, Mirotice (Písek), Česká republika (Czech Republic)
restaurátor, malíř, vysokoškolský pedagog
národnost: česká
pohlaví: muž
VIAF: xx0212749
poznámka:
+ Blatná (Strakonice)
Restaurátor, publicista, vysokoškolský pedagog, zaměřený na restaurování nástěnných maleb a závěsných obrazů.
Jiří Josefík
Narodil se v rodinném domku čp. 216 v Chorinově ulici. Otec byl dělmistrem v opravně Státních drah. Po absolvování reálného gymnázia v České Třebové (1930-39) a Obchodní akademie v Chocni (abiturientský kurz, 1940-41) byl zaměstnán jako účetní ve spořitelně v České Třebové, poté vedoucím účtárny textilky Franke tamtéž. Během války se vyučil a pracoval v dílnách ČSD (svářeč). V roce 1945 byl přijat ke studiu na AVU do ateliéru monumentální malby prof. V. Sychry (do roku 1950). Po ukončení nastoupil k B. Slánskému a studoval dále obor restaurování a malířské techniky. Absolventský diplom obdržel 5.3.1953. Ihned po absolvování se stal členem SVU Mánes. V letech 1952-63 asistentem v Sychrově ateliéru, po jehož smrti (1963) vede ateliér monumentální malby sám. Podnikl řadu studijních cest po západní Evropě. Roku 1971 obhájil docenturu na AVU v Praze (obor technika monumentální malby a restaurování), avšak během jednoho roku byl z politických důvodů propuštěn z AVU, rehabilitován až v roce 1992. Dále však přednášel na ČVUT obor chemie restaurování (1972-1996). V letech 1984-88 působil v Oblastním restaurátorském ateliéru v Levoči (nástěnná malba), kde vedl restaurátorské práce na středověkých malbách v Kraskově. V roce 1997 přednášel na katedře dějin umění při FF UK.
Byl jedním z iniciátorů založení skupiny R 64 a hlavním organizátorem programové náplně. Jeho přispěním byly zorganizovány obě skupinové výstavy. V některých okamžicích vedl i celou agendu spojenou se skupinou. V šedesátých letech též shromažďoval materiály pro publikaci Ars restaurandi, která měla zmapovat na příkladech jednotlivých restaurátorských akcí vývoj tohoto oboru v 50. a 60. letech v ČSSR. Bohužel nikdy nebyla vydána. Příčinou byly spory mezi restaurátory o konečnou podobu knihy. Zachovaly se však veškeré fotografie, texty i návrh grafické podoby knihy.
Donedávna publikoval v odborných časopisech (českých i zahraničních). V 90. letech se zajímal o legislativu v oblasti památkové péče. Usiloval o zanesení statutu restaurátora-umělce do nového znění zákona o kulturních památkách (ochrana a péče). K tomuto problému se vyjadřoval na stránkách uměleckého čtrnáctideníku Ateliér. Doposud se aktivně věnuje restaurování závěsných obrazů.
Vedle práce restaurátora se zabýval i vlastní tvorbou. Zpočátku spolupracoval především s V. Sychrou (1954 Návrh mozaiky pro strop Památníku neznámého vojína, Praha; 1958 Vitráže pro EXPO v Bruselu). Později pracuje na některých zakázkách samostatně (1955 Vitráže „Ukřižování“, kostel v Řetové, okr. Ústí nad Orlicí). Účastnil se kolektivních výstav Mánesa (1954, 1955) a Pražských výtvarných salónů (1987, 2000, 2002). Své obrazy vystavoval i samostatně (1946 Prodejní výstava obrazů a kreseb, spolu s B. Kopeckým, Litomyšl; 1948 Lanškroun). Zastoupen je ve sbírkách NG Praha (Portrét otce, 1950 – reprodukováno v časopise Výtvarné umění V, 1955, č. 7-8, s. 306).
Intenzivně se věnoval také kopírování starých uměleckých děl (např. Mistr Třeboňského oltáře: Zmrtvýchvstání (diplomní práce), 1952; kopie nást malby „Ostatková scéna“ z kostela P. Marie na Karlštejně; K. Purkyně: Portrét Paní Bubeníčkové).
Restaurátorské práce:
1958 Slaný, příprava kartonu pro restaurování maleb M. Alše / Znojmo, restaurování sgrafita domu čp. 8 v Obrokové ul. (spol. J. Toroněm).
1958-59 Brno - Královo Pole, farní kostel, restaurování nást. maleb „Nanebevzetí P. Marie“ od F. A. Maulbertsche, 1769 (viz Umění 1962, s. 287) / Kolín, radnice rekonstrukce výzdoby na fasádě radnice, Kolín (spol. J. Altem).
1959 Praha Vinohrady, Národní dům, nástropní malba A. Liebschera, (spol. J. Altem) / Sedlec u Kutné Hory, klášterní kostel, M. A. Willmann: Umučení cisterciáckých mnichů, Sv. Bernard z Clairvaux, (spol. J. Altem).
1960 Mikulov, zámek, transfer nástěnné malby ze 17. st. v hlavním sále, (spol. J. Altem a J. Němcem).
1960-61 Jemniště, zámecká kaple, oltářní obrazy V. V. Reinera.
1960-64 Pražský hrad, chrám sv. Víta, cyklus výjevů ze života sv. Václava ve stejnojmenné kapli, kolem 1509 (spol. J. Altem, A. Martanem, K. Mezerou a J. Němcem).
1961 Konopiště, zámek, restaurování ikon se sv. Jiřím (i.č. 28941, 29030, 28919).
1962 Transfer gotické nást. malby z kostela v Hustopečích (Smrt P. Marie, kolem 1500), uloženo ve sbírkách MG v Brně (spol. s F. Syslem).
1962-64 Spolupráce při restaurování Obrazárny Pražského hradu: D. Fetti: Sv. Jeroným, kolem 1613-14 (i.č. O 51) / O. Gentileschi: Vítězný amor, poč. 17. stol. (i.č. O 107) / M. Stanzione: Sv. Agáta, mezi 1640-60 (i.č. O 136) - sejmutí přemaleb draperie.
1962-64 Praha, nástěnné malby v kapli sv. Václava v dómu sv. Víta
1964-65 Praha, Sasská kaple chrámu sv. Víta, M. Theodorik: Klanění tří králů.
1967-72 Restaurování obrazů ze sbírky G. Schäfer, Schweinfurt (Německo).
1968-69 Průzkum „Rukopisů“ (spol. M. Ivanovem).
1973 Šternberk, hradní kaple, restaurování gotické malby.
1975-78 Průzkum gotických nást. maleb v oblasti slovenského Gemeru a Spiše (Kraskovo, Pleštivec, SK).
1987 Praha 1, kostel sv. Voršily, anonym: Imaculata, 17. století, olej na plátně.
1993-98 Slavětín, kostel, gotické nástěnné malby, po 1360 (spol. bratry Novotnými).
PePřík
Lit.: Palette 28, 1968, s. 38 - M. Ivanov: Dílo mistra restaurátora. Československý svět 28, 1973, s. 10-11.- Bibliografie publikací restaurátorů. TA I, 1990, s. 131. - katalogy výstav
Skupiny R 64.