Sváry zření
podnázev: Fazety modernity na přelomu 19. a 20. století 1890–1918
typ dokumentu: kniha
rok vydání: 2008
počet stran: (4, předsádky), 341, (3), vazba, přebal
počet reprodukcí: 147
výška x šířka [mm]: 276 x 248
jazyk: český
vydání: 1.
náklad: 1.000
ISBN: 978-80-85091-87-8, 978-80-87164-11-2
NK ČNB: cnb001836626
poznámka:
-
Monografie postihuje mnohovrstevnatý a mnohostranný vývoj českého moderního umění v období, kdy byl poznamenán nebývalým tvůrčím kvasem. V „kotli“ nabitém mimořádnou energií se tak v rychlém sledu střídaly hlavní tendence : impresionismus a symbolismus, dekadence a expresionismus, kubismus a civilismus. V Čechách se protagonisty svérázně přijímaných směrů stali umělci tzv. generace devadesátých let, kteří založili Spolek výtvarných umělců Mánes (Antonín Slavíček, Otakar Lebeda, Jan Preisler, František Bílek) nebo byli spojeni s okruhem Moderní revue (např. Karel Hlaváček), dále na počátku 20. století představitelé Osmy a budoucí Skupiny výtvarných umělců (Emil Filla, Bohumil Kubišta, Otto Gutfreund, Václav Špála, Josef Čapek) či uměleckého sdružení Sursum, navazujícího programově na předcházející generaci (např. Josef Váchal, Jan Zrzavý). Kniha končí připomínkou skupiny Tvrdošíjní, která jako jediná navázala krátce před skončením první světové války na výdobytky moderního umění, prosazené předválečnou generací. Jedenáct oddílů knihy představuje umělecké osobnosti bez ohledu na jejich generační či skupinovou příslušnost. Tímto členěním podtrhujeme skryté souvislosti, jež často unikaly dobovým reflexím, avšak s odstupem téměř sta let jsou stále očividnější. Z mnohých zastoupených umělců se během doby staly pilíře českého moderního umění.
zdroj - www.arborvitae.eu
Sváry zření
osoba | narození | poznámka |
Lahoda Vojtěch | 30. 7. 1955 | |
Rakušanová Marie | 26. 3. 1978 | |
Srp Karel | 20. 2. 1958 | |
Wittlich Petr | 23. 5. 1932 |
Sváry zření
osoba | narození | poznámka |
Lahoda Vojtěch | 30. 7. 1955 | |
Rakušanová Marie | 26. 3. 1978 | |
Srp Karel | 20. 2. 1958 | |
Wittlich Petr | 23. 5. 1932 |
Sváry zření
Sváry zření
kolektivní | |
termín | název výstavy, místo konání |
2008/12/03 - 2009/02/28 | Sváry zření: Fazety modernity na přelomu 19. a 20. století 1890–1918, Dům umění, Ostrava (Ostrava-město) |
Sváry zření
osoba | narození | poznámka |
Novák Robert | 8. 12. 1962 |
Sváry zření
osoba | narození | poznámka |
Beneš Miroslav | 1963 | |
Brodský Jan | 14. 10. 1952 | |
Čuřík Lumír | 17. 10. 1965 | |
Diviš Jan | ||
Gloc Jan | ||
Hamplová Hovorková Hana | 28. 6. 1951 | |
Heyduk Miloš | 2. 2. 1933 | |
Jaroš Milan | 9. 4. 1979 | |
Krejčí František | ||
Palán Oto | 28. 1. 1964 | |
Podhrázský Miroslav | 2. 11. 1961 | |
Polák Ondřej | 15. 4. 1968 | |
Portel Robert | 20. 6. 1966 | |
Přeček Ivo | 12. 9. 1935 | |
Řezníček František | 23. 5. 1954 | |
Sošková Miroslava | 25. 2. 1950 | |
Sůva Pavel | 19. 11. 1967 | |
Šabata Karel | 11. 11. 1939 | |
Šíla Čestmír | 1924 | |
Šulc Vladimír | 5. 4. 1966 |
Sváry zření
instituce, obec |
Arbor vitae, Řevnice (Praha-západ) |
Galerie výtvarného umění v Ostravě, Ostrava (Ostrava-město) |
Sváry zření
instituce, obec |
Realtisk, s.r.o., Praha |
Sváry zření
grafika | ||
rok vydání | název (podnázev), vydavatel, obec | |
1915 | Prosba (Nedokončený dřevoryt), s. 54 | |
kresba | ||
rok vydání | název (podnázev), vydavatel, obec | |
1909–1910 | Autoportrét, s. 218 (obr. 208) | |
1911 | Studie k obrazu Podobizna prof. Posejpala, s. 254 (obr. 256) | |
1912 | Podobizna Jana Zrzavého (přípravná kresba k obrazu), s. 40 | |
obraz | ||
rok vydání | název (podnázev), vydavatel, obec | |
1907 | Krajina s vřesovištěm, s. 211 (obr. 197) | |
1907 | Promenáda u Arna (Promenáda ve florentském parku), s. 196 (obr. 173) | |
1908 | Podobizna ing. Václava Rejchla, s. 182 (obr. 151) | |
1908 | Promenáda v Riegrových sadech (rubová strana obrazu Vzkříšení Lazara), s. 194 (obr. 170) | |
1908 | V kuchyni, s. 195 (obr. 171) | |
1908 | Vlastní podobizna v haveloku, s. 197 (obr. 174) | |
1908 | Ženy na náměstí, s. 186 (obr. 157) | |
1909 | Modrý autoportrét, s. 187 (obr. 159) | |
1909 | Podobizna prof. Posejpala, s. 220 (obr. 210) | |
1910 | Fragment podobizny, s. 219 (obr. 209) - název: Fragment autoportrétu | |
1910 | Krajina, s. 201 (obr. 179) | |
1910 | Podobizna čtenáře, s. 221 (obr. 211) - Čtenář (Podobizna A. Matějčka) | |
1911 | Cirkus, s. 223 (obr. 213) | |
1911 | Harlekýn a Kolombína, s. 222 (obr. 212) | |
1911 | Koupání mužů, s. 230 (obr. 222) | |
1911-1912 | Vzkříšení Lazara, s. 252 (obr. 253) | |
1912 | Hypnotizér, s. 255 (obr. 257) | |
1912 | Nervózní dáma (Objetí), s. 37, 257 (obr. č. 259) | |
1912 | Podobizna Jana Zrzavého, s. 253 (obr. 254) | |
1912 | Vražda, s. 254 (obr. 255) | |
1913 | Pobřežní děla v boji s loďstvem, s. 43 | |
1913 | Zátiší skleněné (Lahve), s. 256 (obr. 258) | |
1915 | Meditace, s. 54 |
Sváry zření
strana od - do | autor textu | název, podnázev |
30 - 47 | Lahoda Vojtěch | Vražda formy a "rozkouskované tělo" |
48 - 63 | Rakušanová Marie | Prodloužená trvanlivost |
Sváry zření
osoba | narození | poznámka |
Bílek František | 6. 11. 1872 | 19-23 Světelná zvěst Františka Bílka, 26. 28 |
Sváry zření
klíčové slovo |
české umění |
Sváry zření
instituce, obec, signatura, poznámka | |
K 50114 | |
Irena Lehkoživová, _ |